Schaarste:  Klanten zijn geïnteresseerd in producten waar er maar weinig van zijn. Ze zijn  bang dat 
  ze ‘de boot missen’ als ze geen actie ondernemen.
  
  Actie: Vermeld dat producten maar een bepaalde periode verkrijgbaar zijn of dat  er maar een beperkte 
  oplage gemaakt is.
  Let op: Er moet wel daadwerkelijk sprake van schaarste zijn. Als je klanten  misleidt verlies je het
  vertrouwen en werkt het uiteindelijk tegen je.
Autoriteit: Klanten vertrouwen op mensen of instellingen met een autoritaire functie  zoals artsen en 
  overheidsinstellingen. Ze verwachten dat het  product goed is als het door een autoriteit gekocht of 
  aangeprezen wordt.
  
  Actie: Gebruik het als verkooppunt als jouw product is gekocht of getest door  een autoriteit.
Wederkerigheid: Klanten willen graag iets terug doen als zij iets gratis hebben ontvangen.  Ze zijn dus 
  eerder geneigd om over tot kopen over te gaan als  ze al iets ontvangen hebben.
  
  Actie: Geef voorafgaand aan het verkoopgesprek een persoonlijk cadeautje of  gratis advies.
Sympathie: Klanten  kopen eerder iets bij iemand die ze sympathiek vinden. 
  
  Actie: Maak een vriendelijke opmerking over iemands uiterlijk, stuur een  persoonlijk kaartje bij een gelegenheid of 
  kijk of je iets gemeen hebt, bijvoorbeeld een  hobby of sport. 
  Let op: Mensen prikken zo door onoprechte complimenten heen. Zorg dus dat je  compliment echt gemeend is.
Commitment  & consistentie: Klanten kopen graag weer bij het bedrijf waarbij ze een  positieve ervaring hebben en 
  ze maken vaak keuzes die in lijn liggen met eerder  gemaakte beslissingen. 
  
  Actie: Zorg dat je je klanten tevreden houdt, wees op de hoogte van eerdere  aankopen en kijk welke nieuwe producten 
  hierop kunnen aansluiten.
De grondlegger van deze basisprincipes is Professor Robert B. Cialdini, hoogleraar Psychologie en Marketing aan de Arizona State University en bekend van diverse boeken zoals 'Invloed' en ‘Overtuigingskracht’.